GARIS
PANDUAN PEMILIHAN BAHAN BACAAN TAMBAHAN BAGI KEGUNAAN SEKOLAH
Pemilihan
bahan bacaan tambahan adalah sebagai satu usaha oleh pihak sekolah untuk
menyediakan bahan pengajaran dan pembelajaran yang dapat menyokong dan menepati
keperluan pembelajaran murid yang pelbagai. Bahan bacaan tambahan yang dipilih
hendaklah dapat membantu dan mengukuhkan pelaksanaan program perkembangan murid
ke arah menjadi insan yang produktif dan seimbang dari segi jasmani, emosi,
rohani dan intelek.
Bahan
bacaan tambahan yang dimaksudkan di dalam garis panduan ini meliputi semua
bahan bacaan bercetak (kecuali buku teks yang diperakukan oleh Kementerian
Pelajaran Malaysia dan bahan bacaan tambahan yang dibekalkan oleh Kementerian
Pelajaran Malaysia) bagi kegunaan sekolah untuk menyokong proses pengajaran dan
pembelajaran.
KANAK-KANAK
DAN PEMILIHAN BAHAN BACAAN
Mempunyai
ciri-ciri psikologi yang berbeza. Oleh itu, persembahan dan penyampaian yang
sesuai amat diperlukan dalam sebuah bahan bacaan. Secara umumnya kanak-kanak
dibahagikan kepada kumpulan-kumpulan umur seperti berikut:
1.
umur 0-6 tahun (peringkat prasekolah)
Kanak-kanak
pada peringkat umur ini belum lagi mempunyai fikiran yang kritis untuk memahami
sebab dan akibat atau cara dan tujuan. Pengetahuan mereka tentang kenyataan
adalah sangat sederhana.
SetiapBuku-buku untuk peringkat umur ini harus mengandungi teks yang
pendek, penuh dengan aksi mudah yang menuju kepada kesimpulan yang memuaskan.
Ia juga harus mempunyai perkaitan dengan dunia sehariannya agar dapat membantu
mereka memahami dan menginterpretasikan dunia sekelilingnya.
2. Umur 6-8 tahun
Kanak-kanak
yang berada pada peringkat umur ini mempunyai sifat ingin tahu dan mereka juga
sudah mula mengerti serba sedikit apa-apa yang dibicarakan oleh orang dewasa.
Kanak-kanak selalunya telah bersedia untuk membaca jika:
Tertanya-tanya
tentang huruf dan perkataan dalam buku, akhbar atau kertas.
Meluangkan
masa “membaca” buku-buku bergambarnya.
Suka
mendengar cerita.
Berminat
dalam perkataan-perkataan dan leka untuk meningkatkan tatabahasanya.
Berpura-pura
menulis dan membaca—cuba untuk menyalin huruf-huruf dan nombor.
Pada
peringkat ini, mereka mungkin sudah boleh membaca buku yang mengandungi teks
yang banyak. Buku-buku bergambar juga masih sesuai untuk mereka kerana
gambar-gambar yang terdapat dalam buku boleh memberi gambaran kepada teks.
Mereka juga berminat dalam hal-hal yang berkaitan dengan binatang dan alam
semula jadi.
3.
Umur 8-10 tahun
Pada
peringkat ini, kanak-kanak mempunyai daya imaginasi yang semakin berkembang dan
mereka seronok dengannya. Oleh itu, untuk membantu kanak-kanak memenuhi
keperluannya ketika berimaginasi, bahan bacaan yang mengandungi cerita dongeng
dan cerita rakyat amat sesuai digunakan untuk mereka.
4.
Umur 10-12 tahun
Pada
peringkat ini, mereka telah mempunyai sikap kritis terhadap unsur-unsur
kenyataan dan bersedia untuk menerima pengetahuan baharu. Perkembangan
tatabahasanya juga berkembang dengan cepat dan mempunyai kebolehan yang tinggi
dalam mengungkapkan idea-idea yang abstrak. Mereka juga berusaha belajar untuk
mendapatkan maklumat daripada buku. Mereka sudah mampu mengikuti arahan-arahan
yang terdapat dalam buku mereka. Oleh itu, pada peringkat ini, buku yang
berhubung dengan seni dan kerja tangan mampu menarik minat mereka.
Di samping itu, kanak-kanak lelaki
dan perempuan sudah mula menunjukkan minat yang berbeza. Pada usia ini,
kanak-kanak perempuan lebih berminat kepada alam persekolahan, kisah binatang,
fantasi, dan sejarah manakala kanak-kanak lelaki pula lebih menggemari kisah
pengembaraan, cerita lucu, dan buku yang berkaitan dengan subjek hobi,
saintifik dan teknikal.
Walaupun pembahagian peringkat
kanak-kanak mengikut umur tidak begitu jelas dan menimbulkan perbezaan,
orang-orang dewasa yang terlibat dengan kanak-kanak perlu tahu serba sedikit
tentangnya. Ini kerana setiap peringkat umur, kanak-kanak memerlukan bahan
penerbitan yang berbeza dari segi persembahan dan bentuk bahannya.
PRINSIP
PEMILIHAN BAHAN BACAAN
Terdapat
beberapa garis panduan pemilihan bahan pengajaran, dan prinsip-prinsip
pemilihan bahan pengajaran bahasa dirumuskan seperti yang berikut.
1.
Sesuai
Perkataan
sesuai itu sendiri membawa maksud bertepatan, di mana konsep sesuatu mata
pelajaran boleh diikuti oleh pelajar. Tajuk dan juga keterangan berkaitan
dengan mata pelajaran. Perbendaharaan kata dan bahasa yang digunakan boleh
difahami oleh pelajar menepati seperti yang dikehendaki oleh kumpulan atau
individu. Pemilihan bahan bacaan hendaklah mempunyai hubungan kesesuian dengan
perkara-perkara seperti berikut :
a)
objektif dan matlamat pengajaran bahasa
b)
Pendekatan, kaedah dan teknik pengajaran
c)
Keadaan pelajar
d)
Suasana pembelajaran
e)
Minat pelajar
Bahan
bacaan yang dipilih hendaklah sesuai dengan matlamat dan objektif pengajaran.
Oleh itu, guru hendaklah menentukan objektif pengajaran terlebih dahulu sebelum
memilih sesuatu bahan. Dengan objektif pengajaran yang tertentu, guru boleh
memilih bahan-bahan bacaan yang sesuai dan dapat membantu kearah pencapaian
objektif tersebut. Bahan yang dipilih juga hendaklah sesuai dengan hasrat
Falsafah Pendidikan Negara dan juga bersesuaian dengan kebudayaan, adat resam,
kepercayaan dan situasi tempatan.
Guru
juga sepatutnya mengambil kira keadaan pelajarnya yang datang daripada pelbagai
latar belakang pengalaman sosial, pendidikan, ekonomi, taraf pencapaian dan
sebagainya ketika menyediakan bahan. Bahan-bahan yang sesuai dengan segolongan
pelajar, mungkin tidak sesuai dengan segolongan pelajar yang lain. Faktor lain
adalah suasana pembelajaran, dimana bahan yang sesuai dengan suasana
pembelajaran akan meninggalkan kesan yang baik. Elemen penting dalam suasana
pembelajaran ialah pelajar, isi pelajaran, bahan dan guru. Dalam proses
pembelajaran pula, rangsangan yang mengarah pada pemikiran dan seterusnya mewujudkan
tingkah laku tertentu merupakan tiga konsep yang penting.
2.
Mencabar
Terdapat
tiga konsep penting yang perlu wujud dalam proses pembelajaran iaitu
rangsangan, pemikiran dan tingkah laku. Oleh yang demikian, bahan-bahan yang
dipilih dapat memberikan rangsangan untuk pelajar berfikir dan mendorong mereka
untuk terus belajar.
Satu strategi pemeringkatan bahan bacaan
yang dapat mencabar pemikiran pelajar ialah bahan-bahan yang dipilih itu mesti
terdiri daripada bahan-bahan yang mengandungi ciri-ciri berikut :
a)
bahan yang konkrit kepada bahan yang abstrak.
b)
Bahan yang mudah kepada yang kompleks.
c)
Bahan yang mengandungi fakta terasing kepada bahan yang mempunyai hubungan yang
bersepadu.
d)
Bahan yang khusus kepada bahan yang umum (induktif)
e)
Bahan yang umum kepada yang khusus (deduktif)
f)
Bahan yang umum kepada teori.
g)
Bahan masakini kepada masa akan datang.
3.
Menepati
Ketepatan
bahan bacaan dimaksudkan sebagai isi kandungan bahan bacaan yang menepati
kandungan kurikulum pengajaran. Bahan bacaan yang dipilih mestilah menunjukkan
perkaitan antara aspek kandungan bahasa, proses pembelajaran dan pengajaran.
Ketepatan sesuatu bahan dengan kurikulum pengajaran bahasa adalah berdasarkan
ciri-ciri yang berikut:
a)
Isi kandungan sesuai dengan kemampuan dan kehendak pelajar.
b)
Susunan bahan
c)
Mengandungi maklumat atau fakta yang yang tepat.
d)
Maklumat yang kemaskini
e)
Perbendaharaan kata yang sesuai
f)
Bahan pengajaran yang diperakui.
4.
Menarik
a)
Reka letak: peta, lukisan, carta, jadual, graf, rajah, gambar atau kartun
mestilah disusun berhampiran dengan sesuatu maklumat yang berkaitan. Ini akan
memydahkan pelajar membuat rujukan atau memahami sesuatu konsep.
b)
Saiz huruf cetak atau saiz huruf haruslah sesuai dengan peringkat umur pelajar.
c)
Ilustrasi dan bahan grafik bukan sahaja menghiasi bahan pengajaran, tetapi
berfungsi sebagai manifestasi visual sesuatu maklumat yang akan dapat menambah
atau mengukuhkan pembacaan pemahaman.
d)
Kualiti kulit dan cara buku dijilid
e)
Bahan pengajaran mengandungi arahan yang jelas.
5.
Jimat dan mudah
Sekiranya
untuk menghasilkan bahan bantu mengajar tersebut dibeli, tidak semestinya
mahal. Sebaliknya bahan tersebut boleh dihasilkan dengan kreativiti guru
contohnya dengan menggunakan bahan terbuang.\
6.
Praktikal
Bahan
yang digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran seharusnya praktikal
sama ada kepada guru atau pelajar. Bahan bacaan seharusnya sederhana dan mudah
digunakan serta menggunakan bentuk bahasa yang yang berdasarkan situasi
sebenar. Ini dapat membantu pelajar menggunakan bahasa dalam komunikasi. Selain
itu, bahan tersebut seharusnya tahan lasak jika digunakan berulang-ulang kali
dan sekiranya digunakan untuk lebih dari satu mata pelajaran dan juga sesuai
pada masa dan mata pelajaran lain.
No comments:
Post a Comment