1.0
Masalah Membaca
Isu yang semakin menjadi kebimbangan
pada abad ini ialah apabila terdapat sesetengah pelajar yang tidak mampu
membaca walaupun telah mencapai usia yang sepatutnya. Hal ini telah menyebabkan
banyak pihak terutamanya ibu bapa, pendidik dan masyarakat bimbang akan hal ini
akan berterusan. Memang tidak dinafikan bukan sahaja pelajar yang berada di
sekolah rendah yang tidak mampu membaca namun yang lebih merumitkan apabila
terdapat pelajar sekolah menengah juga mengahadapi kesukaran untuk membaca
namun hanya segelintir dari mereka yang terlibat. Terdapat dua kategori
permaslahan ini yang pertama disebut sebagai umur akal dan yang kedua disebut
sebagai umur biologi. Umur akal ialah istilah yang digunakan bagi pelajar yang
tidak dapat membaca pada tahap umur sepatutnya berdasarkan umur biologi atau
dengan kata lain umur seseorang pelajar yang disukat berdasarkan kurikulum
rasmi pendidikan seperti tahun satu.
Manakala umur biologi ialah umur yang dikira sejak seseorang itu
dilahirkan.
Bagi konteks ketidakupayaan membaca
ini dapat kita bahagikan kepada dua. Yang pertama boleh disebut ketidakupayaan
membaca pada tahap umur akalnya dan yang kedua disebut ketidakupayaan akibat
kecacatan. Sebagai contoh ketidakupayaan membaca pada tahap umur akal adalah
seperti kanak – kanak yang umur biologinya 10 tahun dan umur akalnya darjah
empat. Berdasarkan kepada Kurikulum pendidikan sepatutnya kanak – kanak ini
sudah mempunyai kemahiran untuk membaca. Manakala bagi ketidakupayaan membaca
umur biologi ialah apabila seseorang kanak – kanak itu tanpa mengambil kira
umur akalnya mengalami masalah kesihatan seperti kecacatan yang menyebabkan
mereka tidak dapat membaca.
2.0 Punca yang menyebabkan berlakunya
masalah ketidakupayaan membaca.
Antara
masalah ini ialah disebabkan faktor fizikal dan neurologikal.
2.1
Faktor Fizikal
Pada
kebiasaanya kecacatan yang ringan terhadap deria tidak akan menganggu keupayaan
membaca. Namun kecacatan yang teruk akan menganggu keupayaan untuk membaca.
Antara kecacatan fizikal yang mampu menganggu keupayaan membaca ialah seperti
berikut.
2.1.1
Penglihatan
Terdapat
pelbagai punca atau sebab yang menganggu keupayaan membaca antaranya:
· Juling – fokus kepada
sesuatu benda dengan menggunakan kedua – dua biji mata. Hal ini akan
menyebabkan imej sesuatu benda yang sama kelihatan tidak sama saiz dan bentuk.
·
Rabun dekat – tidak
mampu untuk melihat pada jarak yang dekat.
·
Rabun jauh – tidak
mampu untuk melihat pada jarak yang jauh.
·
Amblyopiks – satu imej
dari salah satu biji mata tidak sampai ke otak.
· Astigmatism – kurangnya
fokus cahaya pada salah satu atau kedua – dua hujung retina menyebabkan
penglihatan menjadi kabur.
Hal ini akan memyebabkan kesukaran
kepada kanak – kanak untuk menggunakan penglihatan mereka untuk membaca. Jika
ini berlaku pada peringkat awal ini akan menyebabkan masalah yang lebih teruk
pada peringkat mendekod.
2.1.2 Persepsi Penglihatan
Terdapat sesetengah pelajar yang
menghadapi masalah dimana penglihatan mereka bercelaru. Antara simptom masalah
tersebut ialah :
·
Perkataan yang dilihat
seperti bercampur dan menghasilkan perkataan yang tidak bermakna.
·
Perkataan yang dilihat
oleh pesakit menjadi terbalik.
·
Pelajar yang menghadapi
kesukaran untuk membezakan makna.
·
Perkataan menjadi
seperti imej cermin.
Sebagai
ibu bapa dan guru, keta perlu peka dengan permasalahan tersebut agar langkah –
langkah rawatan yang sesuai boleh diambil. Pada kebiasaanya permasalahan
tersebut boleh diperbetulkan dengan rawatan yang betul.
2.1.3
Pendengaran
Pelajar
yang menghadapi masalah pendengaran akan menghadapi kesukaran untuk menuntut
ilmu. Pelajar yang menghadapi masalah pendengaran yang ringan boleh diberikan
rawatan yang sesuai. Mereka yang menghadapi masalah ini akan menghadapi
kesukaran untuk membezakan bunyi vokal dan konsonan. Terdapat dua jenis
kecacatan iaitu kecacatan sementara dan kecacatan kekal. Kecacatan sementara
boleh diubati dengan cara permbersihan telinga atau pengambilan antiobiotik
manakala kecacatan kekal perlu merujuk kepada doktor pakar bagi membolehkan
rawatan yang sempurna diberikan kepada pesakit.
2.1.4
Pertuturan
Punca
masalah pertuturan ialah masalah tumbesaran, pendengaran, masalah dalam
pertumbuhan kerongkong, sumbing, atau kecederaan otak sama ada serius atau
tidak. Namun begitu masalah ini tidak mengakibatkan ketidakupayaan membaca dan
jika terdapat kesan sekalipun kesan tersebut kepada psikologi.
2.2
faktor Neurologikal
Neurologikal ialah kajian yang
berkaitan dengan otak, sistem saraf, tulang belakang, urat dan bahagian organ
reseptor. Sebahagian tisu ini memberikan kesan kepada kebolehan seseorang
individu dalam membaca. Antara faktor neurologi ini berkaiatan dengan masalah
kesihatan seperti jangkitan kuman atau prakelahiran. Antara contoh adalah
seperti berikut :
2.2.1 Kerosakan otak
Terdapat
pelbagai punca yang boleh menyebabkan berlakunya kerosakan pada otak antaranya
seperti penyakit atau kesan bahan toksik yang mencemar otak atau sebahagian
otak. Selain itu kecederaan otak boleh berlaku sejak seseorang itu dilahirkan.
Hal ini akan menyebabkan berlaku perubahan yang luar biasa terhadap bentuk
otak. Pada kebiasaanya penyakit ini dapat dikesan menerusi pemeriksaan yang
dinamakan electroencephalogram (
EEC).
2.2.2 Neurologi tidak berfungsi
Neurologi
tidak berfungsi ialah dimana otak tidak dapat berkembang sepenuhnya atau
bahagian otak yang tertutup sepenuhnya sejak dilahirkan. Selain itu hyperlexia merupakan satu penyakit dimana
penyakit ini akan menganggu perkembangan bahasa seseorang. Simptom ini juga
akan mengakibatkan masalah ketidakupayaan membaca dan pelajaran yang serius.
2.2.3 Faktor keturunan
Terdapat
kajian dimana dalam kajian tersebut menyatakan bahawa genetik merupakan salah
satu faktor yang kuat mempengaruhi perkembangan pembacaan seseorang. Selain itu
keadaan keluarga turut mempengaruhi perkembangan pembacaan seseorang. Hal ini
dapat dijelaskan berdasarkan kajian dimana anak yang dibesarkan dalam keluarga
yang boleh membaca mempunyai tahap pemikiran lebih tinggi berbanding anak yang
dibesarkan dalam keluarga yang tidak boleh membaca.
2.2.4 Faktor emosi
Kegagalan
dalam pembacaan akan menganggu emosi kita. Pelajar yang mempunyai masalah dalam
pembacaan akan mempunyai rasa rendah diri, tidak bermotivasi, kecewa dan lain –
lain lagi. selain itu bukan sahaja disebabkan faktor dalam pelajar terbabit
yang mempengaruhi masalah dalam pembacaan namun masalah persekitaran turut
menyebabkan masalah ini berlaku seperti penderaan, pergolakan keluarga, dan
lain – lain lagi. Ini secara tidak langsung akan menganggu emosi mereka.
No comments:
Post a Comment