Monday 6 May 2013

Masalah dalam Membaca


1.0 Masalah Membaca
            Isu yang semakin menjadi kebimbangan pada abad ini ialah apabila terdapat sesetengah pelajar yang tidak mampu membaca walaupun telah mencapai usia yang sepatutnya. Hal ini telah menyebabkan banyak pihak terutamanya ibu bapa, pendidik dan masyarakat bimbang akan hal ini akan berterusan. Memang tidak dinafikan bukan sahaja pelajar yang berada di sekolah rendah yang tidak mampu membaca namun yang lebih merumitkan apabila terdapat pelajar sekolah menengah juga mengahadapi kesukaran untuk membaca namun hanya segelintir dari mereka yang terlibat. Terdapat dua kategori permaslahan ini yang pertama disebut sebagai umur akal dan yang kedua disebut sebagai umur biologi. Umur akal ialah istilah yang digunakan bagi pelajar yang tidak dapat membaca pada tahap umur sepatutnya berdasarkan umur biologi atau dengan kata lain umur seseorang pelajar yang disukat berdasarkan kurikulum rasmi pendidikan seperti tahun satu.  Manakala umur biologi ialah umur yang dikira sejak seseorang itu dilahirkan.
            Bagi konteks ketidakupayaan membaca ini dapat kita bahagikan kepada dua. Yang pertama boleh disebut ketidakupayaan membaca pada tahap umur akalnya dan yang kedua disebut ketidakupayaan akibat kecacatan. Sebagai contoh ketidakupayaan membaca pada tahap umur akal adalah seperti kanak – kanak yang umur biologinya 10 tahun dan umur akalnya darjah empat. Berdasarkan kepada Kurikulum pendidikan sepatutnya kanak – kanak ini sudah mempunyai kemahiran untuk membaca. Manakala bagi ketidakupayaan membaca umur biologi ialah apabila seseorang kanak – kanak itu tanpa mengambil kira umur akalnya mengalami masalah kesihatan seperti kecacatan yang menyebabkan mereka tidak dapat membaca.
2.0 Punca yang menyebabkan berlakunya masalah ketidakupayaan membaca.
            Antara masalah ini ialah disebabkan faktor fizikal dan neurologikal.

2.1 Faktor Fizikal
Pada kebiasaanya kecacatan yang ringan terhadap deria tidak akan menganggu keupayaan membaca. Namun kecacatan yang teruk akan menganggu keupayaan untuk membaca. Antara kecacatan fizikal yang mampu menganggu keupayaan membaca ialah seperti berikut.

2.1.1 Penglihatan
Terdapat pelbagai punca atau sebab yang menganggu keupayaan membaca antaranya:
·      Juling – fokus kepada sesuatu benda dengan menggunakan kedua – dua biji mata. Hal ini akan menyebabkan imej sesuatu benda yang sama kelihatan tidak sama saiz dan bentuk.
·         Rabun dekat – tidak mampu untuk melihat pada jarak yang dekat.
·         Rabun jauh – tidak mampu untuk melihat pada jarak yang jauh.
·         Amblyopiks – satu imej dari salah satu biji mata tidak sampai ke otak.
·    Astigmatism – kurangnya fokus cahaya pada salah satu atau kedua – dua hujung retina menyebabkan penglihatan menjadi kabur.

Hal ini akan memyebabkan kesukaran kepada kanak – kanak untuk menggunakan penglihatan mereka untuk membaca. Jika ini berlaku pada peringkat awal ini akan menyebabkan masalah yang lebih teruk pada peringkat mendekod.

            2.1.2 Persepsi Penglihatan
            Terdapat sesetengah pelajar yang menghadapi masalah dimana penglihatan mereka bercelaru. Antara simptom masalah tersebut ialah :
·         Perkataan yang dilihat seperti bercampur dan menghasilkan perkataan yang tidak bermakna.
·         Perkataan yang dilihat oleh pesakit menjadi terbalik.
·         Pelajar yang menghadapi kesukaran untuk membezakan makna.
·         Perkataan menjadi seperti imej cermin.
Sebagai ibu bapa dan guru, keta perlu peka dengan permasalahan tersebut agar langkah – langkah rawatan yang sesuai boleh diambil. Pada kebiasaanya permasalahan tersebut boleh diperbetulkan dengan rawatan yang betul.

2.1.3 Pendengaran
Pelajar yang menghadapi masalah pendengaran akan menghadapi kesukaran untuk menuntut ilmu. Pelajar yang menghadapi masalah pendengaran yang ringan boleh diberikan rawatan yang sesuai. Mereka yang menghadapi masalah ini akan menghadapi kesukaran untuk membezakan bunyi vokal dan konsonan. Terdapat dua jenis kecacatan iaitu kecacatan sementara dan kecacatan kekal. Kecacatan sementara boleh diubati dengan cara permbersihan telinga atau pengambilan antiobiotik manakala kecacatan kekal perlu merujuk kepada doktor pakar bagi membolehkan rawatan yang sempurna diberikan kepada pesakit.

2.1.4 Pertuturan
Punca masalah pertuturan ialah masalah tumbesaran, pendengaran, masalah dalam pertumbuhan kerongkong, sumbing, atau kecederaan otak sama ada serius atau tidak. Namun begitu masalah ini tidak mengakibatkan ketidakupayaan membaca dan jika terdapat kesan sekalipun kesan tersebut kepada psikologi.

         2.2 faktor Neurologikal
            Neurologikal ialah kajian yang berkaitan dengan otak, sistem saraf, tulang belakang, urat dan bahagian organ reseptor. Sebahagian tisu ini memberikan kesan kepada kebolehan seseorang individu dalam membaca. Antara faktor neurologi ini berkaiatan dengan masalah kesihatan seperti jangkitan kuman atau prakelahiran. Antara contoh adalah seperti berikut :

            2.2.1 Kerosakan otak
Terdapat pelbagai punca yang boleh menyebabkan berlakunya kerosakan pada otak antaranya seperti penyakit atau kesan bahan toksik yang mencemar otak atau sebahagian otak. Selain itu kecederaan otak boleh berlaku sejak seseorang itu dilahirkan. Hal ini akan menyebabkan berlaku perubahan yang luar biasa terhadap bentuk otak. Pada kebiasaanya penyakit ini dapat dikesan menerusi pemeriksaan yang dinamakan electroencephalogram ( EEC).

            2.2.2 Neurologi tidak berfungsi
                        Neurologi tidak berfungsi ialah dimana otak tidak dapat berkembang sepenuhnya atau bahagian otak yang tertutup sepenuhnya sejak dilahirkan. Selain itu hyperlexia merupakan satu penyakit dimana penyakit ini akan menganggu perkembangan bahasa seseorang. Simptom ini juga akan mengakibatkan masalah ketidakupayaan membaca dan pelajaran yang serius.


            2.2.3 Faktor keturunan
Terdapat kajian dimana dalam kajian tersebut menyatakan bahawa genetik merupakan salah satu faktor yang kuat mempengaruhi perkembangan pembacaan seseorang. Selain itu keadaan keluarga turut mempengaruhi perkembangan pembacaan seseorang. Hal ini dapat dijelaskan berdasarkan kajian dimana anak yang dibesarkan dalam keluarga yang boleh membaca mempunyai tahap pemikiran lebih tinggi berbanding anak yang dibesarkan dalam keluarga yang tidak boleh membaca.

            2.2.4 Faktor emosi
Kegagalan dalam pembacaan akan menganggu emosi kita. Pelajar yang mempunyai masalah dalam pembacaan akan mempunyai rasa rendah diri, tidak bermotivasi, kecewa dan lain – lain lagi. selain itu bukan sahaja disebabkan faktor dalam pelajar terbabit yang mempengaruhi masalah dalam pembacaan namun masalah persekitaran turut menyebabkan masalah ini berlaku seperti penderaan, pergolakan keluarga, dan lain – lain lagi. Ini secara tidak langsung akan menganggu emosi mereka.

No comments:

Post a Comment